La Plaça de la Vila ha acollit una nova edició d’un projecte educatiu i cultural impulsat per la Colla Bastonera Les Romanes – ARA I SEMPRE, que enguany ha sumat escoles de Badia del Vallès i alumnat de secundària
Barberà del Vallès, 8 de maig de 2026. Més de 600 nens i nenes de les escoles barberenques Del Bosc, Can Serra, Miquel Martí i Pol, Institut Escola Can Llobet, Pablo Picasso i Elisa Badia, així com alumnat de 1r d’ESO de l’Institut La Romànica —amb el suport d’alumnes de 3r i 4t d’ESO— i les escoles de Badia del Vallès L’Oreneta i Institut Escola La Jota, s’han aplegat aquest divendres 8 de maig a la Plaça de la Vila de Barberà del Vallès en el marc de la IV Trobada d’Escoles Bastoneres de Barberà del Vallès.
Aquest projecte, que va començar l’any 2023, ha anat creixent any rere any amb l’objectiu d’apropar la cultura popular, i més concretament el Ball de Bastons, als infants i joves de Barberà del Vallès. Després d’una edició anterior marcada per un rècord de participació, que va ser també el preludi de l’assoliment del Doble Rècord Mundial de Ball de Bastons —amb 25 hores sense parar de ballar i 6.600 repeticions de la mateixa coreografia per part de la Colla Bastonera Les Romanes – ARA I SEMPRE—, aquesta quarta edició ha fet un nou pas endavant.
Per primera vegada, la trobada ha incorporat centres del municipi veí de Badia del Vallès i també el primer centre de secundària participant, l’Institut La Romànica. Aquest centre és, de fet, una de les llavors del projecte i ha tingut un paper destacat en les formacions, especialment a través de l’alumnat de 1r d’ESO que cursa l’assignatura Cultura Popular a les Aules.
Durant els darrers mesos, membres de la Colla Bastonera Les Romanes – ARA I SEMPRE, impulsora de l’esdeveniment, han dut a terme diversos tallers amb els grups de 4t de les escoles participants. Paral·lelament, l’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut La Romànica, en el marc del programa de dinamització primària-secundària a través de la cultura popular, ha impulsat un procés d’aprenentatge entre iguals. En aquest cas, han estat les mateixes noies i nois de secundària els responsables d’ensenyar i apropar el Ball de Bastons a l’alumnat de 6è de les escoles Pablo Picasso i Miquel Martí i Pol.
La trobada ha començat amb l’arribada progressiva de les escoles a la Plaça de la Vila, en un ambient festiu amenitzat per la colla infantil de Ball de Bastons de Barberà del Vallès. Durant la rebuda, s’ha repartit també un petit detall a cadascun dels infants participants.
A les 10.45 h s’ha donat el tret de sortida a l’acte, amb dues coreografies interpretades per la colla infantil. Tot seguit, l’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut La Romànica ha ballat El Virolai, en honor a Montserrat. A continuació, l’alumnat de 6è de primària de les escoles Pablo Picasso i Miquel Martí i Pol ha interpretat La Cosidoreta. Finalment, tota la plaça ha ballat conjuntament El Gegant del Pi i La Marina Sta. Morena, en una imatge espectacular que ha omplert de cultura popular el centre de Barberà del Vallès.
Les actuacions han comptat amb música en directe en els balls tradicionals, interpretada pel flabiolaire Pablo, alumne de 4t d’ESO de l’Institut La Romànica. Tant la participació de la colla infantil com la implicació de l’alumnat de primària i secundària han convertit la jornada en una mostra viva del potencial educatiu, comunitari i intergeneracional de la cultura popular.
La IV Trobada d’Escoles Bastoneres ha tingut lloc, a més, en la vigília de la 1a Romanada de Barberà del Vallès, la primera festa i trobada d’aniversari impulsada per la colla bastonera local, que se celebrarà demà, dissabte 9 de maig, al matí pels carrers i places de Barberà.
Des de l’organització es vol agrair la implicació de totes les persones que han fet possible aquest matí ple de màgia i cultura popular: les escoles participants i, especialment, les mestres i els mestres que han facilitat els tallers, han acompanyat l’alumnat i han repassat les danses; l’Ajuntament de Barberà del Vallès, per ser-hi present i donar suport a iniciatives educatives i culturals com aquesta; el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, pel suport rebut; i l’equip organitzador, amb la Irene i la Nadine al capdavant, caps de colla i responsables de la Colla Bastonera Les Romanes – ARA I SEMPRE.
La jornada ha tornat a demostrar la força d’un projecte que uneix educació, cultura popular, territori i comunitat. Veure centenars d’infants i joves ballant bastons a la Plaça de la Vila ha estat, un any més, una imatge emocionant que referma el compromís de Barberà del Vallès amb la cultura popular i amb les noves generacions.
VISCA LA CULTURA POPULAR I VISCA BARBERÀ DEL VALLÈS! ARA I SEMPRE!
























