Després d’una forta pluja que va malmetre part de les catifes, alumnat de l’Institut La Romànica i membres d’ARA I SEMPRE les han refet al matí perquè poguessin lluir fins a la desfeta popular del vespre
Barberà del Vallès, 5 de juny de 2026. La 3a Mostra de Catifes de Barberà del Vallès ha culminat aquest divendres al vespre amb una desfeta plena d’emoció, participació i cultura popular a la Plaça de la Vila.
La mostra, impulsada per l’Institut La Romànica amb l’alumnat de 1r d’ESO, en el marc del projecte Cultura Popular a les Aules, i coorganitzada amb l’associació ARA I SEMPRE, havia començat el dijous 4 de juny amb la confecció de 14 catifes amb motius vinculats al municipi, la cultura popular, la música en català i valors socials com l’antiracisme, la diversitat i la convivència.
Tot i l’èxit de la primera jornada, la pluja intensa del vespre i la nit de dijous va malmetre parcialment diverses catifes. Algunes van quedar molt tocades i dues semblaven gairebé impossibles de recuperar. Tanmateix, aquest divendres al matí, un grup de joves de l’Institut La Romànica i membres d’ARA I SEMPRE han tornat a la plaça per refer, retocar i cuidar les catifes afectades.
El resultat ha estat espectacular. Les catifes han pogut lluir durant tot el divendres i han tornat a omplir la Plaça de la Vila de colors, màgia i vida. De la pluja, n’han tornat a néixer flors, en una mostra clara de compromís, constància i estima per la cultura popular.
A partir de les 17 h, el Ball de la Sega – ARA I SEMPRE ha iniciat la tarda amb un assaig obert a la Plaça de la Vila, contribuint a animar l’ambient i a convertir l’espai en un punt de trobada cultural. A les 18 h, ha estat el torn del Ball de Bastons infantil i jove-adult de la Colla Bastonera Les Romanes, que també ha assajat a la plaça abans de l’inici de la desfeta.
A partir de les 19 h, la plaça s’ha començat a omplir de veïnat i de persones que no es volien perdre aquest moment final de la mostra. La desfeta ha comptat amb la participació dels Geganters i Grallers de Barberà del Vallès, els Diables de Barberà del Vallès, Barberà amb la Sardana, el Ball de la Sega – ARA I SEMPRE i la Colla Bastonera Les Romanes, acompanyades també del Pablo al flabiol i tamborí i d’alumnat de l’Institut La Romànica que ha volgut tornar a ser present en aquest moment tan especial.
Un dels instants més emotius de la tarda ha estat quan el gegantó d’en Josep Torrella ha trepitjat i desfet la catifa dedicada a la seva figura. També ha estat especialment significatiu el moment final, quan moltes persones del poble s’han sumat a ballar una sardana col·lectiva que ha servit per desfer les darreres catifes en un ambient de germanor, celebració i comunitat.
Des de l’organització es valora molt positivament el nou format d’enguany, que ha permès allargar la vida de les catifes durant dos dies d’exposició i culminar la mostra amb una desfeta popular al vespre, amb la participació activa dels grups de cultura popular de Barberà del Vallès.
Aquest model ha convertit la mostra en una experiència més oberta, participativa i compartida amb la ciutadania. Al llarg dels dos dies, moltes persones s’han apropat a veure les catifes, fer fotografies, preguntar pel projecte i gaudir d’una proposta que neix a les aules però que omple de vida l’espai públic.
Des de l’Institut La Romànica i ARA I SEMPRE es vol expressar un agraïment molt especial a totes les colles participants, a la ciutadania que ha gaudit de l’exposició i ha acompanyat la desfeta, i a l’Ajuntament de Barberà del Vallès pel seu suport. També es vol fer un reconeixement especial a l’alumnat de l’Institut La Romànica, que ha estat el gran protagonista d’aquesta 3a Mostra de Catifes de Barberà del Vallès.
Fa tres anys que aquest projecte fa arribar les catifes i el Corpus a Barberà del Vallès, però el format d’aquesta edició ha obert una nova etapa plena de possibilitats. Educació, cultura popular, jovent, tradició i comunitat han tornat a caminar plegades per demostrar que una plaça també pot ser aula, festa i espai de transformació col·lectiva.
VISCA LES CATIFES I VISCA LA CULTURA POPULAR! ARA I SEMPRE!
























































































































































































































































































































































































































































































































